انتخاب موتور گیرلس یا گیربکس برای راهاندازی آسانسور مسئلهای است که سازندگان در تمام پروژهها با آن مواجه هستند. در حالی که یکی از آنها مزایای مشخصی نسبت به دیگری دارد، گزینه بهتر باید با توجه به خواسته ها، مهارت ها، مناسب بودن، مقرون به صرفه بودن و بسیاری از ویژگی های دیگر انتخاب شود. سادهترین راه برای یافتن این موضوع، فهرست کردن مزایا و معایب این آسانسورها است تا تصمیمگیری سادهتر شود. در این وبلاگ، ما تمام جنبهها را بین آسانسورهای دندهای و بدون دنده مقایسه میکنیم تا به شما در انتخاب بهترین آسانسورکمک کنیم.
آسانسور گیرلس (Gearless Elevator) نوعی آسانسور الکتریکی است که در آن موتور مستقیماً بدون استفاده از چرخ دندههای مکانیکی برای انتقال نیرو به قرقره متصل میشود. این آسانسورها به دلیل مزایای بی شماری که دارند در ساختمان های بلند و برج های بزرگ مسکونی و تجاری محبوبیت خاصی دارند.
آسانسور گیربکس (Geared Elevators) به آسانسوری گفته میشود که در آن نیروی محرکه موتور الکتریکی از طریق یک چرخ دنده به قرقره کششی منتقل میشود.
اجزای یک موتور آسانسور گیرلس
هر موتور آسانسور گیرلس از اجزای زیر تشکیل شده است:
- پوسته موتور
- بلبرینگ
- روتور یا هسته
- استاتور یا سیم پیچ
- سیستم ترمز
اجزای یک موتور آسانسور گیربکس
- الکتروموتور
- جعبه دنده یا گیربکس
- فلکه یا پولی
- ترمز الکتریکی
لرزش و صدا
ایجاد صداهای غیرعادی در آسانسور حین حرکت می تواند مربوط به موتورخانه، موتور آسانسور و یا تابلو فرمان آسانسور باشد. در موتورهای گیرلس به دلیل نداشتن گیربکس لرزش و تکان کابین در هنگام حرکت کمتر است. در آسانسورهایی که موتور گیربکسی دارند در هنگام شروع و پایان حرکت، شاهد حرکتهای تکانهای و ضربهای هستیم که در اثر تغییر سرعت ناگهانی رخ میدهد.
موتورخانه
وجود موتورخانه یکی از مهم ترین تفاوتها بین آسانسور دنده ای و بدون دنده است. در آسانسورهای دنده ای، چرخ و موتور الکتریکی باید در موتورخانه واقع در بالای چاه آسانسور نصب شوند. در حالی که در آسانسورهای بدون دنده چرخ مستقیماً به موتور و کابین متصل است، از این رو نیازی به موتورخانه نیست. به همین دلیل است که آسانسورهای بدون دنده اغلب به عنوان آسانسورهای بدون موتورخانه (MRL) نامیده می شوند. موتورخانه ها اغلب در بالای چاه آسانسور قرار دارند و باید در طراحی ساختمان در نظر گرفته شوند. این اتاقها باید به اندازه کافی روشن و دارای تهویه مطبوع باشند. اندازه قابل توجهی داشته باشند و باید با توجه به سبک معماری ساختمان ساخته شوند. در نتیجه، موتورخانه ها را میتوان یک اتلاف فضا و یک اشکال قابل توجه در تولید آسانسورهای با موتور گیربکس در نظر گرفت.
مصرف انرژی
موتورهای آسانسور گیرلس میتوانند کوچکتر از موتورهای آسانسور دندهای باشند زیرا چرخ دنده ندارند. این باعث میشود موتورهای گیرلس در استفاده از برق موثرتر باشند. با کوچکتر کردن موتور، سایر قطعات نیز کوچکتر میشوند. این به افزایش عملکرد و جذابیت بیشتر موتورهای گیرلس کمک میکند. از نظر کارایی، موتورهای گیرلس دارای نرخ بهره وری 98 درصدی هستند که به طور قابل توجهی بالاتر از راندمان 50 درصدی موتورهای دندهای است، به این معنی که موتورهای گیربکس دو برابر انرژی مصرف میکنند.
ظرفیت
آسانسورهای دندهای میتوانند با سرعت 152 متر در دقیقه و حداکثر ارتفاع تقریباً 75 متر حرکت کنند، در حالی که آسانسورهای گیرلس میتوانند با سرعت 610 متر در دقیقه تا ارتفاع 600 متر حرکت کنند. با این حال، آسانسورهای دنده ای و بدون دنده تقریباً ظرفیت بار یکسانی دارند که برای افراد کافی است. مشخصات ممکن است بسته به پروژه متفاوت باشد، اما واضح است که قابلیت سرعت و مسافت آسانسورهای بدون دنده نسبت به آسانسورهای دنده ای سودمندتر است. قبل از معرفی نسل جدید آسانسورهای گیرلس، از آسانسورهای گیربکس در انواع پروژه ها اعم از مسکونی، تجاری و اداری استفاده میشد. در حال حاضر موتورهای گیربکس عمدتاً در پروژه های مسکونی با ظرفیت های 6 تا 8 نفر استفاده میشوند.
تعمیر و نگهداری
یکی از اصلی ترین مشکلات، تعمیر و نگهداری آسانسور است. آسانسورهای دندهای موتور بزرگتری نسبت به آسانسورهای بدون دنده دارند و به ابزارهای ترکیبی بزرگتری نیاز دارند که تعمیر و نگهداری را دشوارتر میکند. علاوه بر این، موتورهای گیربکس به روغن کاری نیاز دارند و روغن آنها باید به طور مکرر تعویض شود و این امر تعمیر و نگهداری را دشوارتر و هزینه بر میکند. از این رو آسانسورهای گیرلس، به دلیل اینکه قطعات کوچکتری دارند و در انواع بدون دنده از روغن استفاده نمیشود، نسبت به آسانسورهای دندهای مزیت و جذابیت بیشتری دارند. با توجه به این مقایسهها، وقتی سوال «آسانسور با موتور گیرلس یا گیربکس» مطرح میشود، راهحل کاملاً واضح است که موتورهای آسانسور بدون دنده نسبت به موتورهای دندهای سودمندتر هستند. اما پاسخ درست به این سوال کاملاً به بودجه موجود بستگی دارد. موتورهای آسانسور گیرلس هزینه بیشتری نسبت به موتورهای دندهای دارند و اگر آسانسورهای دنده ای برای برآوردن نیازهای مورد نظر کافی باشند، استفاده از موتورهای آسانسور دنده ای برای صرفه جویی در هزینه و متناسب با بودجه مورد انتظار هوشمندانه تر خواهد بود. بنابراین بودجه تصمیم نهایی را میگیرد.
سخن آخر
شرکت مهندسی کاوش نیرو یکی از تولید کنندگان موتور گیرلس است و اگر در مورد اینکه کدام آسانسور برای پروژه شما مناسب تر است سردرگم هستید، با این شرکت تماس حاصل فرمایید. پرسنل مجرب شرکت مهندسی کاوش نیرو، شما را با توجه به نیازتان راهنمایی میکنند و با بهترین راه حل ها به شما کمک میکنند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.